Klurig gåta

Häromdagen skrev jag ju om en gåta som jag hittat på internet. Nu har jag äntligen löst den, och tänkte att ni skulle få äran att försöka göra detsamma!

Jag vet inte hur lång tid det tog sammanlagt. Jag har antagligen suttit ner med papper och penna sammanlagt en timma, men har nog tänkt på den betydligt mer än så(utan ledtrådar framför mig). Det var iallfall roligt!
Det här är verkligen såna här typiska gåtor som jag älskar att försöka tänka ut. Jag tänkte lägga ut svaret om ett par dagar, så googla inte svaret innan dess!!

Hur som helst, här kommer den:

Vem Äger Zebran?

 

1. Fem villor ligger i en rad, alla har olika färg och bebos av män av skilda 

nationaliteter och med olika smak i fråga om dryck, rökverk och husdjur.


2. Engelsmannen bor i den röda villan.

 

3. Spanjoren äger hunden.

 

4. Kaffe dricks i den gröna villan.

 

5. Ukrainaren dricker te.

 

6. Den gröna villan ligger närmast till höger (höger för er) om den vita 

villan.


7. Old Gold - rökaren håller sniglar.

 

8. Kool röks i den gula villan.

 

9. Mjölk dricks i den mellersta villan.

 

10. Norrmannen bor i den yttersta villan åt vänster (vänster för er).

 

11. Mannen som röker Chester field bor i villan närmast rävägaren.

 

12. Kool röks i villan bredvis hästägaren.

 

13. Lucky Strike - rökaren dricker apelsinjuice.

 

14. Japanen röker Kent.

 

15. Norrmannen är närmast granne med mannen i den blå villan.

 

Vem dricker vatten? Och vem äger zebran?



LYCKA TILL!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0