Ormar, advent och tyskaläxa

Näääämääää...vad hände NU då!? Ska ho' skriva nåt den dära Julia?!?

Ja serru det ska hon. Inget viktigt. Bara lite pladder.

Idag hölls det tal i skolan. Som bekant så är varje redovisning lika jobbigt för psyket för min del, och för många andras. Så även denna gång. Men i närvaro av personer som man litar på så går det mesta! Så även denna gång!
Vad mitt tal handlade om är svårt att reda ut. Jag gjorde nämligen en Julia. Jag hittar på ett budskap, och i mitt försök att förklara det så vecklar jag in mig något fruktansvärt. Jag knyter knutar till höger och vänster tills jag tillslut sitter där mitt i ett garnnystan! Så även denna gång! (Någon som lyckats gissa sig till en röd tråd genom texten? Nej?  Ingen? nähä.)
Nej men allvarligt. Det var faktiskt skitroligt att hålla tal den här gången, det tycker jag aldrig annars! Det var till och med hyfsat kul att snickra ihop talet, även om det såg mörkt ut. Även om mitt budskap må ha varit luddigt, så är det något jag tror på själv, och då blir det genast mer intressant att prata om. Pratade lite om vad jag såg i SA, ormar, och då blev det kul att prata om! Så det var en positiv upplevelse, nu kanske man inte är så nervös nästa gång!
Snön har bestämt sig för att komma till Göteborg nu. Personligen tycker jag det är lite tidigt, men låt gå. Min teori är; bättre tidig snö än ingen alls! Förhoppningsvis ligger den kvar fram till jul, så att man den där genuina julkänslan infinner sig. Inte än såklart, det är långt kvar.

Det är något jag irriterar mig på, det med julstämning. För mig är det jul under December, med höjdpunkten julafton den 24e naturligtvis, och inget annat. För att få julen att kännas mysig och speciell så ska förberedelserna och allt som hör julen till hållas till just December månad. Som det ser ut idag så börjar förberedelserna tidigare och tidigare, ibland redan i början på November! Det är inte jul i November! Ju mer man tidigarelägger allt mysigt som hör julen till, som julpynt, julskyltning och försäljningen av julvaror, ju mindre speciell blir denna högtid för varje år! Det är åtminstone så jag känner. Advent är ju dock en del av jul, och den är ju ofta innan december månad i sig, så det är ju ett giltligt undantag naturligvis. Men jag börar jul-längta i Demceber eller första advent, oavsett vilket av de som kommer först!

Nu är det hög tid att påbörja tyskatexten som skulle lämnats in i Fredags.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0