Poaching

Jag läste nyss en artikel som verkligen upprörde mig. En gravid noshörning har blivit dödad av tjuvskyttar i Hoedspruit, som endast tagit hornen och sedan lämnat kadavret ute i vildmarken. Det smärtar mig att någon kan skjuta ett så pass ovanligt djur för sitt eget goda levernes skull, helt kallhjärtat bara ta hornen och sticka. Jag hoppas så innerligt att dessa idioter till tjuvskyttar hittas och får betala enorma böter, eller vad nu straffet kan tänkas vara.

Laetitia höll en gripande lektion om tjuvskytte och jakt för oss under vår sista dag i Sydafrika, och den fick mig att inse hur illa tjuvskytte är. Många missuppfattar begreppen "jakt" och "tjuvskytte", och väldigt mycket energi och pengar riktas därför åt fel ändamål. Många tror att jakt är för nöjes skull, och att det sker  helt i onödan. Det är inte helt sant, då en stor del av jakten är för ett gott syfte. För en game ranch med en massa djur är det nödvändigt att korta ner beståndet inom vissa djurarter ibland, eftersom det annars blir ohållbart att behålla den naturliga balansen. Den sortens jakt är naturligtvis inte rolig den heller, men än dock nödvändig för en stabil miljö.
Det finns personer som är utbildade till så kallade "legal hunters", vilket i mångas öron kan låta brutalt, och det gjorde i mina också innan jag fick reda på varför de finns. Legal hunters har som en arbetsuppgift att assistera då utländska troféjägare vill komma in i Sydafrika (i det här fallet) och jaga. Enligt sydafrikansk lag måste dessa troféjägare ha en professionell jägare med sig då de jagar. Varför? Som en back-up.
De gillar inte att döda stora, vackra djur, som exempel noshörningar, men om de inte finns tillgängliga är chansen stor att djuret bara skadeskjuts och springer omkring i bushen och lider och mår dåligt. Ska det tas bort ska det göras så smärtfritt som möjligt. Det är invecklat att förklara varför jakt är nödvändigt, men sanningen är att det nästan är oundvikligt att ha ett stabilt förhållande i dagens läge i naturen utan jakt.

Illegalt jakt, tjuvskytte, däremot, görs för skyttens egna skull, för att få pengar. Inga konsekvenser analyseras, utan man skjuter eller fångar djur, tar det man vill ha (ofta elfenben eller horn) och lämnar djuret att dö. Det är avskyvärt att det finns folk som gör på detta viset, ändå är jakt mycket mer uppmärksammat.
Om lika mycket pengar lades på demonstrationer mot tjuvskytte som det läggs på demonstrationer mot jakt, så hade problemet varit avsevärt mindre.

I Sydafrika finns avancerade system för att förhindra tjuvskytte och nöjesjakt på afrikanska game farms, men trots det så förekommer det. Det är sorligt, och jag hoppas innerligt att det minskar, och inte tvärtom.

Länk till artikeln om Hoedspruit-tjuvskytten: http://www.timeslive.co.za/local/article842577.ece/Pregnant-rhino-poached-in-Hoedspruit

Här nedan lägger jag in bilder på djur som blivit drabbade av tjuvskyttar, snaror eller andra medel.
Jag varnar för obehagliga bilder!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0